Maak je Instagram Profiel Fantastisch in 11 Gemakkelijke Stappen

instagram verhaal

Als je aan het uitzoeken bent hoe je meer succes krijgt op Instagram, dan heb je misschien een gemakkelijke manier gevonden om meer verkeer, likes en volgers te krijgen: het creëren van een fantastisch Instagram profiel!

Wat het tot een fantastisch profiel maakt, is dat het competitiever is en beter past bij je publiek.

Misschien denk je wel “Maar ik vind mijn huidige profiel zo leuk!” Geen probleem… er zijn manieren om je profiel grappig en cool te laten blijven terwijl je er toch wat echt belangrijke informatie aan toevoegt die je zal helpen om gelijkgezinde mensen te vinden.

In dit artikel zullen we 11 regels bespreken voor het maken van een geweldig Instagram profiel en aan het einde zal je precies weten hoe je er eentje moet maken. 

Laten we beginnen:

instagram profielfoto

1. Je moet indruk op je publiek maken, en snel

instagram profielfoto

Een Amerikaanse universiteit deed studie naar online indrukken en concludeerde dat het een online bezoeker 0,2 seconde kostte om een “eerste indruk” te krijgen van een website. En dan, 2,6 seconden later, concentreren bezoekers hun aandacht op een manier die de eerste indruk versterkt.

Dat betekent dat wanneer je meer verkeer naar je Instagram profielfoto wilt krijgen, je een profiel aan moet maken dat indrukwekkend en merk-vriendelijk is (met jouw naam prominent genoemd) en met een boodschap die snel ter zake komt

Het mag dan misschien niet het meest populaire Instagram account zijn, maar het enige wat belangrijk is is jouw publiek en de manier waarop je daarmee communiceert.

De gebruikersnaam en jouw website (als je die hebt) moeten er duidelijk uitspringen, maar behalve dat is het net zo belangrijk om je baan, vaardigheden, beroep of hobby’s te vermelden. Hoewel er enkele succesvolle profielpagina’s zijn die memes, foto’s of quotes delen, krijgen originele foto’s toch het meeste verkeer en onderscheiden ze jou echt van de competitie. 

Je profiel dient niet om memes te reposten, maar moet een stimulerende pagina zijn om mensen eraan te herinneren wie je bent. 

Eerste indrukken tellen!

instagram verhaal

2. Herschrijf je biografie om hem informatief, kleurrijk en actiegericht te maken

Je hebt niet veel ruimte om je biografie in te typen aangezien die beperkt is tot 150 woorden. Je moet je boodschap snel overbrengen en je ervan verzekeren dat die informatief en actiegericht is.  

Informatief betekent dat je details verstrekt over het onderwerp, merk en alle andere gerelateerde informatie, zoals locatie. Je Instagram profielfoto moet kleurrijk, humoristisch, creatief of wat dan ook zijn om ervoor te zorgen dat iemand je tekst echt wil lezen in plaats van alleen maar een blik op je profiel  werpt.

Een goede grap heeft geen uitleg nodig, dus als je een maf gevoel voor humor hebt, deel dat dan. Maar als je iets creatievers wilt, denk dan na over je thema en over hoe andere profielpagina’s eruit zien. Maak je geen zorgen over het nadoen van beroemdheden… zij hebben genoeg aan hun roem. Besteed in plaats daarvan aandacht aan wat bedrijven doen en hoe ze een statement in hun merk verwerken.

instagram verhaal

Wanneer je op deze pagina van Hubspot de profielen van een aantal bedrijven naast elkaar legt, zal het je opvallen dat ze allemaal dezelfde formule hebben: ze leggen kort hun product uit en beschrijven vervolgens de “boodschap” van de pagina zelf, wat het uniek maak. 

Zie bijvoorbeeld Oreo’s “See the world through our Oreo wonderfilled lens” of Hubspot’s eigen statement, die bezoekers aan het merk doet denken en de redenen om hen te volgen: “All-in-one marketing & sales platform… Follow for content, contests & more.” 

Merk op hoe het Hubspot profiel de bezoeker reden gaf om de pagina te volgen. Niet zo subtiel, toch? Maar wat Instagram betreft gaat het je publiek meer om prikkels en actiegerichte woorden dan om subtiele reclame. Een beetje reclame vinden ze best —zorg er gewoon voor dat je profiel interessant is!

instagram profielfoto

3. Creëer je Instagram profiel voor een specifieke “avatar”

Wat je misschien zou kunnen helpen om een creatieve schrijfstijl voor je Instagram profiel te ontwikkelen is om een profiel te creëren voor je ideale volger (ook wel avatar genoemd). 

Je zou je af kunnen vragen:

verhaal instagram

Wat wil hij of zij zien?

instagram verhaal

Wat zijn hun andere interesses?

verhaal instagram

Naar welke sleutelwoorden zoeken ze gewoonlijk wanneer ze Instagram gebruiken?

Dit is een punt dat veel mensen niet helemaal begrijpen over het gebruik van hashtags. De gebruiker zal geen post vinden alleen omdat een hashtag populair of trending is… die gebruiker zal hem vinden als hij of zij die zin volgt of andere profielpagina’s volgt die daarop lijken.

Eerste indrukken! Dat betekent sleutelwoorden die op hen gericht zijn, sleutelwoorden die iets voor hen betekenen. Relevante profielen krijgen een langere reactietijd en dat is wat je wilt.

instagram verhaal

4. Neem een uitstekende profielfoto

Mensen doen graag zaken met mensen en een gezicht bij een Instagram account is daarom zeker de beste keuze, vooral wanneer je een zzp’er bent of het gezicht van je bedrijf. Mensen hebben geen emotionele band met een logo. 

Ze gebruiken Instagram voor gezichten. Misschien werken grappige emojis beter op Snapchat of Tumblr, maar door gezichten vallen profielpagina’s pas echt op. Het creëren van een “professionele” portretfoto vereist een combinatie van factoren:

  • Professioneel en uitnodigend uiterlijk van de persoon (geen fronsen of lege blikken!)
  • Een scherpe, goed belichte foto van de persoon
  • Een flatterende achtergrond

Hoewel een professionele foto het beste is, kan je hetzelfde bereiken als je een vriend zover kunt krijgen dat hij stilstaat een een foto schiet, terwijl hij let op de elementen. Het is waarschijnlijk geen goed idee om een selfie te gebruiken als Instagram profielfoto vanwege de vreemde en toevallige positionering die deze foto’s lijken te hebben.

Professionele fotografen weten ook hoe ze een zachte lichtbron moeten gebruiken om de kwaliteit van de foto te verbeteren en harde belichting te vermijden, die leidt tot een gloed die afleidt.

De beste omgeving voor een professioneel shot buiten een studio is naast een raam bij daglicht of in open schaduw. Open schaduw kan overal worden gevonden waar schaduw valt. Het lage contrast van deze scène en het gebrek aan donkere schaduwen zorgen voor een makkelijke en goed belichte foto. 

Wees voorzichtig met de achtergrond wanneer je de ideale foto maakt. Een neutrale achtergrond werkt omdat die helpt om de aandacht te richten op het onderwerp. De opname van het gezicht is het belangrijkste punt, de kleur van de achtergrond moet flatterend zijn voor de rest van de foto.

Probeer om niet te veel lichaam in je foto te stoppen.

Natuurlijk, je bent knap, dat snappen we… maar dat maakt de foto alleen maar kleiner en minder imposant vanwege een kleiner gezicht. Je zal meer dan genoeg ruimte hebben om foto’s van jezelf vanuit andere hoeken te plaatsen in je reguliere posts. En nu we het er toch over hebben…

instagram profielfoto

5. Experimenteer met verschillende camerastandpunten

Eén van de eerste regels die je van professionele fotografen en zelfs van filmmakers leert is om de “eerste shot” niet te gebruiken. Experimenteer in plaats daarvan met meerdere camerastandpunten en beslis dan welke je het beste bevalt.  Natuurlijk wil je een shot van onderaf vermijden en gaan voor een shot van iets meer van boven. Maar probeer alles wanneer je je Instagram profielfoto maakt.

Kantel je hoofd, probeer een paar poses, en doe een paar vriendelijke gezichtsuitdrukkingen. Neem wat tijd om al deze mogelijkheden te bekijken en kies je favoriet. Je kunt ook een vriend of een kennis vragen om de beste foto te kiezen en te zien of zijn favoriete selectie overeenkomt met de jouwe.

verhaal instagram

6. Volg een algemeen thema in je profiel

verhaal instagram

Volg altijd een algemeen concept/thema in je profiel. Als je bedrijf aan mode is gerelateerd: post modefoto’s. Als het te maken heeft met natuur/gezondheid, post dan foto’s over natuur (bijvoorbeeld: rustige shots van een bergmeer inspireren de kijker misschien tot het kopen van het verfrissende water dat je aanbeveelt).

Het is een concept dat makkelijk te begrijpen is maar helaas begaan veel mensen de fout om veel te veel zijpaden in te slaan. Hou je bij je leest! 

Wanneer je een thema hebt gekozen, houd je daar dan aan. Dat is tenslotte waarom mensen je zijn gaan volgen en als je te veel af gaat wijken van wat zij verwachten, zou je wel eens meer abonnees kwijt kunnen raken dan je erbij krijgt.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet een beetje kunt experimenteren met andere niches, maar in het algemeen moet je profiel niet meer dan één thema hebben.

Mensen houden ervan om een authentiek persoon te volgen met een echte, heldere boodschap over een bepaald onderwerp, afgebeeld in een continu thema.

instagram verhaal

7. Post alleen fantastische foto’s

Ja, het is belangrijk om creatieve onderschriften toe te voegen aan je reguliere Instagram foto’s, maar laten we eerlijk zijn — je publiek zal je hele pagina beoordelen op basis van je profielfoto, de profieltekst en de laatste 9-12 foto’s die je gepost hebt. 

Ze zouden je misschien zelfs volgen zonder op een individuele foto te hebben geklikt, als het Instagram profiel maar interessant is.

Je kan hier ons artikel lezen als je meer volgers op Instagram wil krijgen.

Volgens de fotografe Jenny Alvares is de sleutel tot het maken van uitstekende dagelijkse Instagram foto’s:

  • Een algemeen thema te volgen met alle foto’s die je post
  • Natuurlijk licht te gebruiken
  • Het “aandachtspunt” helder te maken en afleiding te elimineren
  • Uit te kijken naar “momenten” liever dan naar geënsceneerde scènes; de momenten die precies nu gebeuren
  • Gebruik kleurrijke afbeeldingen en dramatische vormen… maar onderbreek alle “rommel” van fel gekleurde foto’s met “witte ruimte” foto’s
  • Wanneer je twijfelt, ga dan voor een shot van dichterbij. Verder weg is lang niet zo indrukwekkend als dichtbij, zolang het onderwerp er maar op zijn of haar best uitziet
instagram profielfoto

8. Gebruik (nieuwe) #hashtags om je instagram profiel DRINGEND te maken!

Terwijl je waarschijnlijk de tijd neemt om individuele foto’s te hashtaggen, moet je niet vergeten om de tekst op je profiel te hashtaggen.

Misschien vraag je je af, “Dat heb ik al gedaan…wat nu?”.

Doe het nog een keer! Eén van de grootste vergissingen die nieuwe gebruikers van Instagram maken is om alleen hun standaard Instagram profiel te gebruiken, dag na dag, jaar na jaar, terwijl je het in feite “dringend” kan maken door de tekst en de Instagram hashtags te updaten.

Het werkt nog beter wanneer je de oproep tot actie (Call-to-Action) eveneens kunt veranderen, door je publiek enthousiast te maken over een nieuwe promotie, gebeurtenis, of  aankondiging. Verander je oproep tot actie om overeen te komen met het nieuwe “event” of aanbieding om alles relevant en constant in beweging te houden.

Je kunt je profieltekst gebruiken om bezoekers naar je Twitter of Facebook account te sturen als er verder niks gebeurt… maar we hopen dat er iets te beleven valt! Zelfs het aanmoedigen van je publiek om commentaar te geven op posts of deel te nemen via Direct Message zal helpen om je profiel een beetje meer “Nu” te maken, een beetje spannender.

instagram profielfoto

instagram profielfoto

9. Gebruik emoji's of witregels om een tekst te breken

Hoewel we ons realiseren dat je te ver kan gaan met het gebruik van Emojis, zijn er sommige manieren om ze effectief te gebruiken. Het spatiëren van je tekst met Emoji’s in plaats van met gewone punten is een leuke manier om de aandacht te vestigen op een nieuwe aanbieding of actie.

Als je ECHT tegen Emoji’s bent (en dat nemen we je zeker niet kwalijk!) probeer dan om harde returns te gebruiken om de tekst op te delen voor een meer dramatische presentatie. Je kunt witregels direct in je profiel toevoegen wanneer je Android gebruikt of je kunt de harde returns copy/pasten vanaf de Notes app wanneer je IOS gebruikt.

verhaal instagram

10. Gebruik Instagram “verhaal” om een relevante foto of video te belichten

instagram verhaal

De Instagram Verhaal functionaliteit maakt het mogelijk om een foto of video te posten die binnen 24 uur verdwijnt en dat is een geweldige manier om aandacht te trekken voor een of ander “event”, of dat nu een verkoop is, een kortingsbon, cadeautje of gewoon nieuws in verband met je merk. Je kunt ook visuele tags aan je foto toevoegen om een gevoel van urgentie bij iedere gebeurtenis te creëren.

De Instagram Verhaal link (of meer specifiek de graphic) is altijd maar één klik verwijderd van je profiel en is prominent aanwezig op iedere nieuwsfeed die zich aanmeldt op jouw  Instagram account. Experimenteer met Verhalen en kijk wat de beste reactie oplevert. Je kunt sommige verhalen zelfs bewaren om later te gebruiken. 

Je kan ook “events” creëren door de Instagram Live optie te gebruiken, de Carrousel (die je een reeks afbeeldingen laat creëren) of een “looped” video door de Boomerang optie te gebruiken. Dit zijn allemaal in het oog springende functionaliteiten die een bezoeker ervan kunnen WEERHOUDEN om gedachteloos te surfen en hem of haar echt aandacht aan je content te laten besteden.

Onthoud dat er ook andere Instagram tools zijn die je kunt downloaden en we bespreken een aantal daarvan in dit artikel.

instagram verhaal

11. Gebruik dezelfde Instagram filters voor je foto’s

verhaal instagram

Het hebben van een grote hoeveelheid van fotolens filters verjaagt misschien een deel van je publiek, vooral als ze van fotografie houden. De beste foto’s hebben maar één “thema” wat betreft de verschillende filters.

Kies niet iedere keer een nieuw thema, alleen om apart te zijn. Zorg ervoor dat al je foto’s over dezelfde visuele basiselementen beschikken voor een meer professioneel uitziende pagina.

Tot besluit

Besteed wat tijd aan het organiseren van je content, ideeën en promoties en stel een plan op van wat je wilt bereiken met je Instagram profiel pagina. Post niet alleen op goed geluk, Instagram heeft daar geen behoefte aan.

Post iets wat je echt met je publiek verbindt en wat hen iets van waarde geeft, of het nu humor, creativiteit, prachtige en unieke foto’s of iets informatiefs over je leven is.

Met een paar aanpassingen zal je een geweldig Instagram profiel hebben en zal je een enorme stijging in het aantal volgers zien.

Scroll naar top