Instagram Bedrijfsprofiel: Hoe aan de Slag?

instagram bedrijfsprofiel

Veel mensen begrijpen nog steeds niet waarom Instagram de BESTE sociale mediasite voor bedrijven is. Misschien nog wel nuttiger dan Facebook en Twitter! De sociale app wordt nog steeds beschouwd als een geweldige plek om te pronken met selfies, ondanks alle bewijzen van het tegendeel, dat een Instagram bedrijfsprofiel “hot en trendy” is.

Dat verklaart waarom bijna elk groot merk zijn eigen pagina heeft en actief nieuwe inhoud plaatst, zelfs AirBNB, Adobe of Reuters, bedrijven die niet echt bekend staan om hun “gezicht”. Je kunt het niet ontkennen: Instagram voor bedrijven is populair!

Toch weten deze bedrijven dat een Instagram bedrijfsprofiel een slimme manier van zakendoen is. Het is niet alleen de op één na populairste sociale site op het internet, het is ook persoonlijk en foto-centrisch, en dat is wat mensen graag hebben. Facebook is een plek waar mensen discussiëren en het nieuws lezen. Instagram is waar ze glimlachen en chatten met hun vrienden!

In dit artikel leer je hoe een Instagram bedrijfsprofiel anders is dan jouw persoonlijke account, hoe je een Instagram bedrijfsprofiel maakt en enkele tools die van pas kunnen komen.

Instagram Bedrijfsprofiel vs. Persoonlijke Instagram

Het eerste waar we het over willen hebben is de manier waarop een Instagram bedrijfsprofiel verschilt van jouw persoonlijke Instagram pagina. Misschien is je eerste gedachte: “Ik heb 800 vrienden die me volgen… Waarom zou ik niet gewoon mijn persoonlijke pagina in een bedrijfsprofiel veranderen?”

Het is al eerder gedaan, maar als je er over nadenkt, zijn iets voor jezelf plaatsen versus iets voor een bedrijf plaatsen (wat betekent dat je meer nadenkt over hoe je geld kunt verdienen met Instagram) twee compleet verschillende strategieën.

instagram voor bedrijven

Met een persoonlijke pagina probeer je in contact te komen met mensen die je kennen, of je slechts vaag kennen, en te kijken of je gemeenschappelijke interesses kunt vinden. Gemakkelijk te doen met vrienden, toch?

Met een persoonlijke pagina probeer je in contact te komen met mensen die je kennen, of je slechts vaag kennen, en te kijken of je gemeenschappelijke interesses kunt vinden. Gemakkelijk te doen met vrienden, toch?

Wanneer je een Instagram bedrijfsprofiel gebruikt, verkoop je producten of diensten. Je hebt niet alleen een gesprek met een vreemdeling en je vermaakt ze niet alleen gratis (ook al maakt entertainment deel uit van de merkinteractie).

Alles wat je doet heeft een doel. Je werkt rond informatie, betrokkenheid en zogenaamde call to actions. Je plant evenementen en campagnes die jouw bedrijfsactiviteiten stimuleren.

Lifestyle merken zijn merken die op een NATUURLIJKE manier in het leven van mensen passen. Dit vereist een menselijke “toets”, die draait om delen, het versterken van relaties en het emotioneel verbinden met iemand anders. Aan de andere kant is reclame meestal het tegenovergestelde van deze benadering.

Reclame is onpersoonlijk, en niet wat normale mensen doen als ze met elkaar praten. Dit is de reden waarom de beste campagnes van een Instagram bedrijfsprofiel diegenen zijn wanneer merken experimenteren met transparantie en authenticiteit… De menselijke factor, het echte menselijke gezicht achter het bedrijf.

Het is niet altijd een goed idee om jouw persoonlijke Instagram pagina te combineren met een een Instagram bedrijfsprofiel.

Zo wil je uiterst persoonlijke informatie over je leven waarschijnlijk niet delen met je zakelijke volgers, maar wil je dit houden voor je persoonlijke Instagram. Ook vakantiefoto’s zijn niet bepaald zakelijk en horen niet op een bedrijfspagina thuis, hoewel vrienden deze waarschijnlijk wél graag willen zien.

Het is gemakkelijk in te zien dat het menselijker en persoonlijker maken van een bedrijf geweldig kan zijn, maar zorg er altijd voor dat je alles in balans houdt en alleen dingen laat zien waarbij je je comfortabel voelt. Het is helemaal ok om enkele zaken privé te houden. Over het algemeen is het echter wel een enorm pluspunt voor elk Instagram bedrijfsprofiel om je kwetsbaar op te stellen en te laten zien hoe je leeft en met anderen in verbinding treedt.

Voor de Eerste Keer Jouw Instagram Bedrijfsprofiel Aanmaken

bedrijfsprofiel instagram

Als je voor de eerste keer een Instagram bedrijfsprofiel gebruikt, moet je een nieuwe bedrijfspagina opzetten, hetzij door jouw persoonlijke pagina om te zetten, hetzij door een nieuwe pagina aan te maken. Instagram biedt een e-mail- en wachtwoord-registratiepagina, hoewel je jezelf ook kunt aanmelden met je Facebook-account. Instagram is gemaakt voor smartphones en tablets en dus moet je een IOS of Android besturingssysteem hebben, hoewel er nu ook een Windows Phone-versie is.

De optie om over te schakelen van persoonlijk naar zakelijk is net zo eenvoudig als naar Instellingen gaan en vervolgens “Overstappen op bedrijfsprofiel” te selecteren. Na een paar aanwijzingen kun je dan relevante informatie toevoegen, zoals kantooruren, een fysiek adres, een telefoonnummer en een website.

bedrijfsprofiel instagram

Gebruikersnamen, biografieën en profielfoto’s behoren tot de belangrijkste aspecten van een succesvol Instagram bedrijfsprofiel. Jouw gebruikersnaam moet overeenkomen met alle andere sociale netwerk- of website-namen die je hebt, zodat jouw klanten je onmiddellijk herkennen.

Hoewel het waar is dat ondernemers meestal hetzelfde logo voor elk netwerk gebruiken, heeft Instagram eigenlijk een voorkeur voor persoonlijke foto’s en niet voor logo’s. Het is inderdaad zo dat grote merken in hun profielfoto logo’s gebruiken en dat ze ermee wegkomen. Ze hebben niet echt een persoonlijk tintje nodig omdat hun gewone foto’s menselijk en persoonlijk zijn en dus in contact komen met klanten, maar we raden je aan om iets persoonlijker, zoals jouw gezicht, te gebruiken voor jouw profielfoto.

bedrijfsprofiel instagram

De tekst in de biografie moet meer uitleg geven over jouw bedrijf, gemakkelijk te identificeren zijn, en specifiek wat het nut is van jouw Instagram profiel en hoe het zich verhoudt tot de klant. Dit is het deel dat veel nieuwkomers verkeerd begrijpen! Je moet een businessplan of op zijn minst bepaalde doelen hebben voordat je foto’s en inhoud op jouw Instagram bedrijfsprofiel plaatst.

Hoe een Instagram Bedrijfsprofiel gebruiken

Strategische doelen creëren een rode draad die zinvol is en jouw klanten informatie geeft over wat het product is, wat de markt is en wat de behoefte is die je vervult.

Afhankelijk van jou en jouw marketingstrategie kun je verschillende doelstellingen hebben:

  • Meer producten of diensten verkopen
  • Meer internetverkeer genereren
  • Toename van doelgerichte klanten
  • Influencers binnen de sector aantrekken
  • VIP-klanten of collega’s aantrekken
  • Klantenrelaties verbeteren
  • Naamsbekendheid verbeteren, zodat mensen weten wie je bent
  • Merkloyaliteit verbeteren, zodat mensen meer geneigd zijn om je te vertrouwen en je te steunen

In bedrijfstrainingen lezen we meestal dat de doelstellingen “S.M.A.R.T.” of “Specifiek, Meetbaar, Bereikbaar, Relevant en Tijdgebonden” moeten zijn. Wat betekent dit specifiek voor een Instagram bedrijfsprofiel?

Dit betekent dat je een inhoudelijke strategie moet creëren, waarbij je belangrijke vragen als deze moet beantwoorden:

  • Hoe vaak moet je plaatsen?
  • Op welk tijdstip moet je plaatsen?
  • Wat is het thema van je berichten?
  • Wat is de schrijfstijl van elk bericht?
  • Hoe wil je dat je publiek met je communiceert?
  • Hoe weet je of je je Instagram-doelstellingen bereikt?
  • Op welke hashtags richt je jezelf?
  • Welke evenementen kun je creëren voor meer betrokkenheid?

Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen om te voorkomen dat je aandacht verslapt en je je publiek verliest, dat je hen irriteert met te veel berichten, of dat je er niet in slaagt een bepaald thema te bereiken, wat er allemaal toe kan leiden dat je jouw hoofdproduct niet echt verkoopt. Wanneer je de strategie voor jouw Instagram bedrijfsprofiel uitrolt, ben je in principe je publiek aan het trainen om naar je te zoeken en op je te reageren, zodat je een bepaalde verstandhouding ontwikkelt. 

Tot slot is visuele consistentie ook belangrijk voor een Instagram bedrijfsprofiel omdat het een overduidelijk fotografisch medium is en omdat je jouw klanten de meest esthetische ervaring wilt bieden. Waarom? Omdat ze je zo zullen associëren als een lifestyle merk, iemand met wie ze dagelijks in contact komen. Zorg ervoor dat jouw beelden een soort thema volgen, in termen van de filters die je gebruikt, de stijl en de boodschap.

Hoe een Thema Kiezen

instagram bedrijfsprofiel

Als je moeite hebt om een thema te bedenken, en misschien zelfs om je Instagram bedrijfsprofiel te onderscheiden van andere social media sites, dan is het misschien tijd om minder ambitieus en logischer te denken. Denk na over het product of de dienst die je hebt en denk na over de emotionele band die jouw product met de consument heeft. Bouw daarop voort.

Houd het eenvoudig maar maak het interessant, zuig mensen naar je toe en maak het spannend.

Grote merken houden het thema eenvoudig: kledingbedrijven concentreren zich op kleding. Voedingsbedrijven richten zich op heerlijke gerechten. Wat al deze Instagram bedrijfsprofielen succesvol maakt, is dat ze met elke foto een verhaal vertellen. Eén foto is duizend woorden waard, nietwaar?

Sommige bedrijven plaatsen foto’s van werknemers, huisdieren, het beroepsleven of lifestyle activiteiten zoals trainen of dingen buitenshuis doen. Ze maken de menselijke verbinding omdat ze zich niet langer te veel richten op reclame en zich in plaats daarvan richten op conversatie.

De echte uitdaging bij het gebruik van een Instagram bedrijfsprofiel is het vinden van je eigen unieke stem en fotografische kunsten. Doe niet na wat andere mensen doen. Wees creatief. Plaats niet alleen foto’s, maar experimenteer met albums, video’s en “stories” die slechts een beperkte tijd zichtbaar zijn voordat ze verdwijnen. Veel artiesten en merken experimenteren met Instagram Stories omdat deze binnen 24 uur “zelfvernietigend” zijn en er dus minder formaliteiten zijn bij het maken van een post.

Tools voor Instagram Bedrijfsprofielen

Als je moeite hebt met het organiseren van je Instagram bedrijfsprofiel, dan is het misschien tijd om te vertrouwen op een aantal doeltreffende zakelijke tools die je helpen met je content strategie.

Twee van de beste apps / sites voor Instagram bedrijfsprofielen zijn Hootsuite en Buffer, omdat ze je kunnen helpen om berichten te plannen en optimaal te profiteren van de tijd en dag waarop jouw klanten het meest actief zijn. Voor meer informatie over de beste Instagram tools die van nut kunnen zijn, hebben we een hele lijst met nuttige apps voor je gemaakt.

Een Instagram bedrijfsprofiel heeft speciale analytische functies voor ondernemers en je zou kunnen overwegen om een aantal van deze functies te leren om de kracht van je account echt open te stellen. Meer dan dat, sommige gebruikers melden nu dat veel apps van derden niet meer functioneren omdat Instagram een aantal van de API-beleidsregels heeft gewijzigd.

Je kunt de analyses van je account bekijken door op je profiel te klikken en vervolgens op het pictogram van het staafdiagram bovenaan de app te klikken.

instagram bedrijfsprofiel

Terwijl je door je opties bladert, kun je kiezen tussen tabbladen Activiteit, Inhoud of Doelgroep: Het tabblad Activiteit toont interacties die de afgelopen week op je account hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld profielbezoeken als gevolg van een bericht. Ontdekkingslijsten met details over je accountbereik, impressies en profielbezoeken.

Het verschil tussen bereik en weergaven is dat weergaven betrekking hebben op het totale aantal keer dat een post door een gebruiker gezien is, terwijl bereik het unieke aantal accounts betekent dat je berichten gezien hebben. Tot slot toont het tabblad Inhoud je meest succesvolle berichten en bevat het ook informatie over stories en promoties. Het tabblad Publiek toont je volgers en demografische informatie zoals leeftijd, locatie en geslacht.

instagram voor bedrijven

Andere Veelgestelde Vragen (FAQ’s) over Instagram Bedrijfsprofielen

snel geld verdienen

Waarom worden sommige foto's niet correct weergegeven?

Instagram is gemaakt voor foto’s en de weergave van foto’s op een tablet of mobiele telefoon. Dit betekent dat de foto’s die je met je toestel trekt, een ideaal formaat hebben. Als je toevallig een bureaublad gebruikt om foto’s te maken of te organiseren (vooral als je gebruik maakt van Buffer of Hootsuite) kun je merken dat sommige foto’s niet goed lijken te zijn uitgelijnd.

Het beste beeldformaat is 640 x 640 pixels, wat een vierkante vorm is. Hogere afbeeldingen, die misschien wel op Pinterest werken, zouden waarschijnlijk worden afgesneden. Als dit voor jou het geval is, is het misschien het beste om je foto’s in een vierkante vorm te bewerken voor een betere weergave voordat je de foto’s plaatst.

online geld verdienen

Hoe weet ik of ik mijn doelstellingen haal?

Hoewel je uiteraard het aantal likes en volgers kunt bijhouden, is het misschien het beste om de betrokkenheid bij te houden met meer doelgerichte interacties. Een vuistregel is bijvoorbeeld dat je voor elke 1000 volgers van je Instagram Bedrijfsprofiel, je ongeveer 37 likes en commentaren zou moeten hebben.

Dit is vooral belangrijk om te onthouden als je kijkt naar hoe je Instagram likes of volgers kunt kopen: je wilt er zeker van zijn dat je account echte interactie krijgt en niet alleen gerobotiseerde likes.

geld verdienen online

Wat is het beste moment van de dag om een nieuwe foto te plaatsen?

Buffer stelt dat de piekmomenten waarop mensen Instagram gebruiken eigenlijk later zijn dan de piekmomenten voor Facebook, Twitter en LinkedIn: het piekmoment voor Instagram is tussen 17.00 en 18.00 uur. Als je actief gaat zijn op meerdere sociale media-accounts, dan zal een planningsprogramma als Hootsuite je zeker helpen met betrokkenheid!

Hier kun je enkele andere ideetjes opdoen om likes te genereren.

bedrijfsprofiel instagram

snel geld verdienen

Hoe werken Instagram advertenties?

Instagram advertenties zijn de “officiële” manier om likes en volgers te kopen, hoewel het een goed idee is om met deze functie te experimenteren en deze te vergelijken met externe ontwikkelaars. Social media advertenties op Instagram’s eigen platform zullen helpen om nieuwe klanten te bereiken die beter op de doelgroep afgestemd zijn.

Stap

01

Kies je inhoud en bepaal het doel, de bestemming of de actieknop

instagram bedrijfsprofiel

Stap

02

Bepaal je doelgroep en budget. Evalueer de resultaten!

instagram voor bedrijven

Je hebt ook de mogelijkheid om je eigen voorkeur te kiezen voor formaat-individueel gemarkeerde foto’s, carrousels van roterende foto’s, video’s, canvas story advertenties en gewone story advertenties. Je kunt ook Call to Action-knoppen toevoegen voor deze advertenties, zoals Meld je nu aan, Boek nu of Koop nu. Om aan de slag te gaan, klik je op de promotieknop onder het bericht of de video die je extra in de kijker wilt plaatsen.

Bij een Instagram bedrijfsprofiel gaat het niet alleen om de apps en de software die je gebruikt. Het gaat erom hoe goed je je je publiek kent en hoe goed je ze ontdekt met Instagram, maar ook met je website en andere kanalen. Leer wat ze VAN JOU willen, zodat je je online Instagram bedrijfsprofiel beter op een afgelijnd doelpubliek kunt afstemmen.

Je zult een enorm verschil merken zodra je deze professionele aanpassingen toepast.

Scroll naar top