Hoe Schrijf Je een Blogpost: 5 Dingen Die Je MOET Weten

blog schrijven

“Het belangrijkste doel van GeldNinja is om onze lezers te helpen hun financiële leven te verbeteren. We werken samen met andere bedrijven die dezelfde visie delen. Sommige links in dit artikel kunnen afkomstig zijn van onze partners. Dit is hoe we geld verdienen.”

Waarom bloggen mensen eigenlijk? Is het niet genoeg om de aandacht te vestigen op je website of Facebookpagina? Een van de eerste dingen die je leert in “hoe schrijf je een blogpost” is dat bloggen niets te maken heeft met een dagboek van je bedrijf of hobby en dat het ook geen verkoopmiddel is.

Wat een blog wel is. is een manier om internetverkeer te genereren die bewustzijn van jou en je product of dienst oplevert. Een blog bevestigt je kennis van zaken en helpt je publiek om je te vertrouwen. Een etalage of een spandoek is niet voldoende om vertrouwen te winnen. Tegenwoordig heb je een platform nodig om jezelf te profileren als een professional en om mensen te laten nadenken en praten over belangrijke zaken die op een of andere manier iets met je bedrijf te maken hebben.

In dit artikel gaan we bespreken hoe je een blogpost schrijft en hoe je op termijn een reeks van blogs maakt die een positieve invloed hebben op je internetverkeer en die je online aanwezigheid verstevigen. Het is deze expertise die ervoor zorgt dat je verkoop stijgt en dat je geld verdient!

Hoe Schrijf Je een Blogpost: 5 Stappen om te Onthouden

Bloggen kan een geweldige inkomstenbron zijn, zeker als je weet dat sommige auteurs miljoenen verdienen om blogs te schrijven voor grote bedrijven.

Links naar tijdschriftartikelen, blogs en video’s worden gedeeld op sociale media. Je doel is dus om interesse op te wekken door gebruik te maken van sociale media en vervolgens bezoekers naar je blog te leiden.

Hoe schrijf je een blogpost? Het geheim is om je blogartikelen op voorhand te plannen, door te focussen op een onderwerp en een algemeen beeld te schetsen. Door het onderwerp en het “thema” van je blogpost te kennen, kan je een kwalitatiever artikel schrijven, met onderzoek, controleren van feiten en een georganiseerd overzicht dat lezers geïnteresseerd houdt.

Naast kwalitatieve content, raden experts ook aan om de nodige aandacht te besteden aan de kop (of titel) en ervoor te zorgen dat deze informatief en dramatisch is. Je zou het artikel ook moeten opfleuren met beelden.

blog schrijven

We hebben echter meer gedetailleerde informatie over hoe je succesvol kan zijn. Hier zijn 5 essentiële tips over hoe je het best een blogpost schrijft:

Vind ideeën

1. Vind ideeën voor je blogpost door te lezen en te luisteren

Een eerste vraag die je kan hebben wanneer je nadenkt over hoe je een blogpost schrijft, is waar je ideeën opdoet. Is het niet moeilijk om ideeën te vinden als je maar één product of dienst verkoopt? Om een goed artikel te schrijven, moet je natuurlijk geïnteresseerd zijn in het onderwerp waarover je blogt.

Als je niet voldoende enthousiasme hebt, zal dit te zien zijn in de manier waarop je schrijft. “Natuurlijk” bloggen zorgt voor een veel leukere blog. Je schrijft met meer passie, meer onderzoek en meer enthousiasme voor de sector.

Het is ook verstandig om saaie onderwerpen te vermijden. Blijf ver weg van onderwerpen die al tot vervelens toe beschreven zijn of onderwerpen die geen toegevoegde waarde hebben voor de lezer. Schrijf enkel over onderwerpen die voor jou belangrijk zijn en laat de lezer je enthousiasme voelen.

Om echt heel goede onderwerpen te vinden, moet je zowel naar je markt, je concurrentie en je lezers onderzoek doen.

Hoewel je misschien een goed instinct hebt voor artikelen en koppen (en het is geweldig als je dat hebt!), moet je het belang van het verbeteren van wat al gedaan is niet onderschatten.

Probeer nieuwe ideeën voor je blogs te vinden door onderstaande na te gaan:

trefwoorden zijn populair

Welke trefwoorden zijn populair op een website zoals Keyword Tool?

meest recente nieuws

Wat is het meest recente nieuws binnen je sector, hobby of interessegebied?

schrijven je concurrenten

Waarover schrijven je concurrenten?

praten je lezers

Waarover praten je lezers of potentiële klanten?

Schrijf al je ideeën op voor toekomstig gebruik en bestudeer het internetverkeer naar je blogpost. Zo zie je welke onderwerpen in de toekomst opnieuw aan bod zouden mogen komen. De inkomsten die je kunt verdienen met bloggen zijn afhankelijk van het internetverkeer dat je genereert. Lees hier meer over hoe je gratis een blog kunt opzetten en er geld mee kunt verdienen.

Schets je eerste blogpost

2. Schets je eerste blogpost

hoe schrijf je een blog sample

Als je leert hoe je een blogpost moet schrijven, kan je je artikelen het beste plannen zodat ze overzichtelijk, gemakkelijk te volgen en logisch gerangschikt zijn. Teveel improvisatie of te vaag blijven zal je niets opleveren. Je doelpubliek zou kunnen denken dat je niet weet waarover je spreekt en dat je geen goede blogger bent.

Het is het beste om een ruwe schets te schrijven voordat je blogt, zodat je je gedachten georganiseerd kunt houden. De grote lijnen van je artikel uittekenen en leren hoe je een blogpost schrijft, betekent ook dat je de hoeveelheid onderzoek die je gaan hebt moet inkrimpen, je belangrijkste hoofdpunten moet kiezen en uitlichten, secundaire informatie moet weglaten en de lezer belangrijke “afhaal”-informatie moet geven die hij of zij zich zal herinneren.

schrijven voorbeeld blog sample

Als je gaat schetsen en uitzoekt hoe je een goede blogpost schrijft voor meer kwaliteit, is het belangrijk om “secties” van punten te creëren. Je neemt de vrije stroom van ideeën en maakt vervolgens enkele grote punten, gevolgd door puntsgewijze ondersteunende informatie die een bepaald thema benadrukt. Eén gedetailleerd artikel kan bijvoorbeeld vier of vijf grote tekstonderdelen hebben.

De ondersteunende informatie die de aandacht vestigt op de hoofdpunten moet, indien mogelijk, ook onderzocht worden en gekoppeld zijn aan studies, beweringen of gecontroleerde feiten, zodat elk punt wordt bewezen en niet als vanzelfsprekend wordt beschouwd.

Als je een publiek leidt door een reeks vragen en antwoorden, of bewijsstukken om een punt duidelijk te maken, moet je ervoor zorgen dat ze bij je blijven. Het bewijzen van jouw punt met ondersteunend bewijsmateriaal en vervolgens het benadrukken van het “meeneem”-gedeelte is allemaal onderdeel van het creëren van een samenhangend argument en een geweldige blog.

Bekijk deze blog post template die door Search Engine People wordt aangehaald. Merk op hoe sommige van deze voorbeelden van blogposts opgebouwd zijn om de lezers ertoe over te halen  iets te geloven en dan actie te ondernemen.

Vertel een verhaal
Vertel een verhaal rond het hoofdonderwerp
identificeer
Identificeer het centrale probleem
Betrek de lezer
Betrek de lezer bij de discussie
Vermeld de oplossing stap
Vermeld de oplossing stap voor stap
Voeg een samenvatting toe
Voeg een samenvatting toe, met “meeneem”-puntjes, en een call to action aan het einde om het product te promoten.

Dit is een opbouw die online marketeers regelmatig gebruiken omdat het de verkoop en impulsieve aankopen doet stijgen!

recente nieuws banner
dankzij ProfitFarmers hebben we € 2141 in slechts enkele weken verdiend.
Wil je ook zien hoe je met ProfitFarmers geld kunt verdienen?
ProfitFarmers Signaalkaart
ProfitFarmers: De Gemakkelijke Manier om Online Geld te Verdienen.
We hebben het zelf getest, Het Resultaat?
€2141 winst. Minder dan 25 minuten per dag.
Bekijk onze beoordelingsvideo om te zien hoe ook jij geld kunt verdienen.
Zorg ervoor

3. Zorg ervoor dat je lezers meer willen

Hoe lang moet een blogpost zijn? Hoewel het gebruikelijke antwoord is dat een blogpost zo lang kan zijn als nodig is om alle punten van de schrijver te bewijzen, heeft sociale media een niet te onderschatten invloed. Mensen lezen niet meer zoveel lange artikelen als vroeger en geven de voorkeur aan kortere berichten, zeker als ze offsite moeten gaan.

Sommige doorgewinterde bloggers geloven dat 600 woorden meer dan voldoende is voor een eerste blogpost. Anderen beweren  juist dat hun meest succesvolle blogartikel meer dan 1.500 woorden bevatten. In feite zijn er zowel voor- als nadelen verbonden aan lange en korte blogs.

Wat dit ons wel leert over het aantal woorden en hoe je een blogpost schrijft, is dat blogposts van meer dan 3.000 woorden vast en zeker te veel is, tenzij je over iets schrijft over iets dat uiterst technisch of gedetailleerd is, of wanneer je voor een specifieke doelgroep schrijft.

schrijven chart blog

In plaats van het risico te lopen je lezers te overweldigen met te veel informatie, kan je beter proberen om de gedetailleerde blog op te delen in verschillende posts, die elk voortbouwen op dezelfde discussie.

Het is ook een goed idee om het ene artikel in de reeks aan het andere te koppelen, zodat de lezer de blogposts in zijn eigen tempo kan lezen, zonder een deel van de discussie te missen.

Het controleren en bewerken van je schets en eerste ontwerp is ook een belangrijk onderdeel van het proces, omdat je, wanneer je het nog eens naleest, verbeterpunten voor de formulering of de opbouw van het artikel kunt ontdekken.

Vermijd het om  je artikel te publiceren voordat je het één of twee keer gelezen hebt.

Schrijf een blogpost

4. Schrijf een blogpost die VERKOOPT

blog schrijven

Het is één ding om te beschrijven hoe je naar journalistieke maatstaven en door schrijfkunst een blog moet schrijven. Maar wat tegenwoordig eigenlijk belangrijker is, is ontdekken wat effectief werkt. Wat klikken en reacties krijgt is wat telt bij het leren hoe je een blogpost moet schrijven.

Volgens geciteerde studies leest 80 procent van de lezers een kop, maar slechts 20 procent leest vervolgens de tekst. Dit benadrukt het grote belang van het “verkopen” van het verhaal met de kop. Dit betekent niet alleen het schrijven van een sensationele kop, maar ook het eerlijk onderbouwen van alles wat de kop suggereert – geen klik-lokaas!

Zorg dat je publiek

5. Zorg dat je publiek niet alleen leert, maar vooral ook voelt

Als het schrijven van dramatische koppen niet vanzelfsprekend is voor jou, behandel je blog dan niet enkel als een intellectuele, maar ook als een zintuiglijke ervaring.

Betrek de “zintuigen” van je publiek, door je te concentreren op de beelden die ze zien, de geluiden die ze horen, hoe iets voelt en hoe iets ruikt of smaakt. Dit zijn de “menselijke” details die mensen ertoe aanzetten om de aandacht erbij te houden.

Als je wilt leren hoe je een blogpost moet schrijven, verplaats je dan in de gedachten van de lezer en probeer uit te vinden wat hij of zij wil weten EN hoe hij of zij zich wil voelen bij het lezen van deze blogpost. Welke zintuigen willen zij erbij betrekken?

Te veel informatie in de kop of in de samenvatting (de cursief gedrukte tekst onder de kop) is minder bevredigend en minder succesvol.

Waarom…?

blog schrijven

Omdat de lezers geprikkeld willen worden, en niet het volledige verhaal in enkele woorden willen lezen. Verrijk hun leeservaring door op emotie te focussen en krijg meer verkeer!

Zoals je kunt zien is leren hoe je een blogpost schrijft een kwestie van leren schrijven, maar ook van de kunst om je publiek aan te spreken. Bestudeer je lezers en zoek uit op welke emotionele signalen ze reageren. Deze dynamiek kan gebruikt worden om een meer kwalitatieve blog te schrijven, die je lezers niet alleen onderwijst of informeert, maar ook boeit! Het zorgt ervoor dat je lezers iets voelen en dat ze terug willen komen voor meer. Het eenvoudige antwoord op de vraag waarom mensen terugkomen? Niet voor meer blogposts, maar voor meer ervaringen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven